La Conselleria de Sanitat ha reafirmat la seua aposta per la innovació tecnològica com una ferramenta estratègica per a avançar en la prevenció, detecció precoç i tractament dels trastorns mentals durant la celebració de la I Jornada HumanTech Days 2026, una trobada impulsada conjuntament per la Direcció General de Salut Mental i Addiccions i l’Institut HumanTech de la Universitat Politècnica de València (UPV).
La jornada ha reunit professionals sanitaris, investigadors i experts per a analitzar el paper de les noves tecnologies en la transformació de l’atenció a la salut mental.
El director general de Salut Mental i Addiccions, Bartolomé Pérez, ha sigut l’encarregat d’inaugurar la trobada amb la ponència ‘Full de ruta de la Direcció General de Salut Mental: reptes prioritaris’, en la qual ha exposat les línies estratègiques que marcaran la incorporació de noves tecnologies al sistema públic sanitari valencià.
Durant la seua intervenció, Pérez ha destacat que “la intel·ligència artificial pot convertir-se en una ferramenta d’enorme utilitat per a avançar en àmbits prioritaris com la prevenció del suïcidi, la detecció precoç de trastorns mentals o la identificació de situacions de risc que actualment passen desapercebudes”.
Així mateix, ha assenyalat que “el nostre objectiu és aprofitar tot el potencial que ens aporta un equip d’investigació de reconegut prestigi internacional com l’Institut HumanTech de la Universitat Politècnica. Els seus desenrotllaments tecnològics permetran millorar la detecció precoç, donar suport a la presa de decisions clíniques i ampliar les opcions terapèutiques disponibles en l’atenció a la salut mental”.
Projectes innovadors aplicats a la salut mental
La jornada ha permés conéixer alguns dels projectes més avançats que actualment es desenrotllen en la Comunitat Valenciana per a aplicar la innovació tecnològica a la salut mental. Entre ells, el projecte ‘LLUM’, desenrotllat al costat del Servici de Psiquiatria de l’Hospital General Universitari de València, que combina realitat virtual, agents virtuals i biomarcadores digitals per a facilitar la detecció precoç de l’estrés posttraumàtic en menors afectats per experiències traumàtiques derivades de fenòmens com la dana.
També s’han presentat ferramentes d’intel·ligència artificial per a la detecció precoç del trastorn de l’espectre autista i pacients virtuals per a la formació de professionals sanitaris. A més, els assistents han pogut conéixer ‘Refugi’, una innovadora aplicació de realitat virtual orientada al benestar emocional que permet crear entorns personalitzats de seguretat i confort mitjançant ordes de veu en llenguatge natural i incorpora elements generats per intel·ligència artificial en temps real.
Gran part dels projectes presentats són fruit de la col·laboració entre investigadors de la Universitat Politècnica de València i professionals d’hospitals públics valencians com l’Hospital General Universitari de València i l’Hospital Universitari i Politècnic La Fe. En este sentit, Bartolomé Pérez ha destacat que “la combinació de l’experiència clínica dels nostres hospitals i la capacitat tecnològica i científica de la universitat està generant solucions innovadores per a millorar la vida de les persones”.
Durant la jornada, el director general ha avançat també la futura creació d’un Consell Valencià d’Innovació en Salut Mental, concebut com un espai permanent d’assessorament i col·laboració per a facilitar la incorporació de noves tecnologies al sistema sanitari valencià.
“Disposem d’hospitals, universitats, instituts tecnològics i professionals amb un talent extraordinari. Hem de crear espais permanents de col·laboració que ens permeten anticipar-nos als reptes del futur i convertir a la Comunitat Valenciana en una referència nacional i internacional en innovació aplicada a la salut mental”, ha conclòs Bartolomé Pérez.
















